söndag 16 mars 2008

Mjölksyrade morötter




Var på Koreansk restaurang igår och åt deras klassiska bi bim bap. De använder mycket syrade grönsaker i maten. Jag gillar syrliga grejer så nu prövar jag en omgång:
_______________________

1/2 kg morötter eko
1 1/2 dl filmjölk
1/2 tsk salt

Viktigt att hålla allt rent och fräscht - skärbräda, mortel och glasburk. Så det inte blir bakterier, då kan det ruttna istället för att bli syrat.

Sila filmjölken i kaffefilter eller tyg i sil- använd bara vasslen. (Blir ca 1 dl av 1,5 dl filmjölk) Detta kan ta 30 min-1 timme, låt den stå framme i rumstemperatur medan det rinner av.

Grovriv morötterna, strö på saltet, stöt dem sen med mortel så det vätskar sig.

Sätt morötterna i en glasburk häll över vasslen.

Sätt ett väl tvättat äpple eller apelsin som tynger ner morötterna så det ligger i sitt eget "spad", det är bra så att det inte kommer i kontakt med syret och börjar ruttna. Inga morötter skall sticka upp i luften. Sätt ett lock på burken.

Låt det stå framme i rumstemperatur i 3 dagar.

Ställ sedan svalare i ca 2 veckor 15-18 grader.

Man kan göra olika smaksättning med lök/vitlök/senapsfrö mm men den första gången ville jag pröva att göra en relativt neutral version.

1 kommentar:

Anonym sa...

Provar detta nu men jag fyllde istället en glasburk helt (hällde på lite extra vatten så att det blev ytspänning) och skruvade. Tänkte att syre från luften annars syresätter vatten ganska mycket.

Sen la jag också allt (gjorde även surkål på detta sätt) under vatten så att ingen luft kan läcka in.

Tack!