lördag 12 april 2008

Gremolata - kall pastasallad med citron & persilja



Jag blev för ett par somrar sedan bjuden på denna rätt hemma hos en kompis med jugoslaviskt ursprung. Det revs citronskal efter citronskal och hackades persilja till bredden. Jag iakttog storögt. Och det var verkligen gott. Så blev det en favorit även i mitt kök. Under en period jobbade jag i Skärholmen där man kan köpa persilja till rimligt kilopris, då hade jag alltid en tjock bunt i en vas på köksbänken. För gremolatan. En liten vurpa i denna historia är att jag lyckades uppfatta rätten som jugoslavisk. Vilket jag gärna koketterade med, kändes ju mäkta exotiskt! Tills någon rättade mig, den är tydligen italiensk. Lite pinigt men dom förlät mig genast när dom fick smaka den goda gremolatan.

Ingredienser för 2:
Jag gör ibland en egen variant med ruccola istället för persilja och peccorino istället för parmesan.

Ruccola eller bladpersilja - mycket! Om ruccola ungefär 1/2 paket.
Om bladpersilja ett rejält grepp. Som 2 krukor minst.
2 små vitlöksklyftor eller en bamsing
1 riven citron skal (gärna eko utan gift i skalet)
2/3 citronsaft
1 dl riven peccorino eller parmesan
1 msk olivolja
salt peppar

Pasta - alla sorter funkar bra.

Koka pasta al dente i ordentligt saltat vatten
Skölj den i kallt vatten och låt rinna av ordentligt

Skölj citronerna i varmt vatten och skrubba dom först (om ej eko)

Hacka ruccola och riv citronskal, finhacka vitlöken tillsätt pressad citron och olja - rör runt - häll sedan ner den kalla pastan och rör runt ordentligt så det gröna hacket fördelar sig jämt. Salta och peppra. Servera med rikligt med riven parmesan eller peccorino. Det är gott med öl till.

______

(Jag var hungrig efter cykeltur så jag lade till lite kyckling)
1 kyckligfilé
resten av citronen
1/2 tsk torkade chilliflarn
lite grovhackad rödlök
salt)

Filéerna är skurna tunt och snabbmarinerade med citron och salt och chilli. Gott till!

Inga kommentarer: