måndag 4 augusti 2008

Wok med pumpafrö och parmesan


Enkel att variera efter årstid och vad som råkar finnas i ens kyl. Gott och lätt. Samma kvaliteter som en sallad, fast varm och mättande. Behövs egentligen inte nudlar eller ris. Min kära mamma lever mer eller mindre på mat som denna, jag skall be henne om en best of lista på bra wok-kombinationer. Kanske som kommentar på bloggen?

För två:

1 morot
1 dm purjo
1 dm zuccini
3 champinioner
1/2 paprika
100 gr vitkål, ungefär 1/8 dels huvud
1 klyfta vitlök

1 msk grönsaksbuljongspulver
Några skvätt av fisksås
1 lime

Pumpafrö 2 msk
Parmesan
Svartpeppar

____________________

Börja med att rosta pumpakärnorna i torr stekpanna och lägg åt sidan.

Skär vitkål purjo vitlök och morot i tunt, skär zuccini, svamp och paprika i lite större bitar.

Hetta upp en stek/wok-panna med 1 msk olja. Det skall vara ordentligt varmt innan man lägger i grönsakerna. Häll i alla grönsaker samtidigt. Fräs grönsakerna en liten stund. Tillsätt buljongpulvret, pressa limen och skvätt över lite fisksås. Stek tills grönsakerna är krispiga och mjuka på en gång. Det går snabbt. Smaka av med salt.

Servera med hyvlad parmesanost, de rostade pumpakärnorna och svartpeppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, olika varianter av denna wok är min stående middagsmat. Det är lika gott varje kväll.
Tips
1: använd en av rotfrukterna kålrot, selleri eller palsternacka.
Skär i "limpskivor" skala sedan och hyvla med osthyvel i smala strimlor.
2: Något mörktgrönt. Färsk spenat är jättegott. Idag repada jag ruccola, mynta och vinblad från träsgården. På vintern kan det vara frysta gröna bönor, skivad brysselkål eller broccoli.
3. Något rött, gult eller brandgult. Körsbärstomater är jättegott, paprika, majs eller strimlad morot är också gott. Idag hade jag inget av detta i kylskåpet då tog jag en halv näve kikärter från frysen.
4. Krydda lite olika - alltid är grönsakbuljong med. Idag tog jag lite krossade korianderfrön och till kålrot är curry konstigt nog en jättebra smakkombination.
5. Ost som parmesan eller fetaost höjer smaken och mättar mer.
6.Nötter eller fröer av alla slag kan man strö över. Valnötter är är jättegott (lite beska) och cachew ger lite sötma. Nötterna är också tuggvänliga.
Kram Kerstin

Kocken sa...

Tackar mamsen!