tisdag 2 september 2008

Falafel (utan ägg) med auberginesås


När jag upptäckte mungbönsbiffarna var det fenomenalt, bara att blötlägga ngn dag och mixa – biffar utan ägg eller mjöl. Så himla enkelt. Hur kan det vara med kikärtor? Jo då, det har jag nu prövat & det funkar utmärkt enligt samma princip. Här kommer alltså Provkökets tredje recept på falafel - nu utan ägg och utan för-kok! Biffarna är lite styvare i konsistensen men jag gillar det. Lite som på folkets kebab. Till falafeln kokades en tjock & smakrik auberginesås.

För 3-4 pers

3 dl kikärtor - blötlägg i 1-2 dagar, låt kärlet vara ganska mycket större än mängden kikärtor och ha ordentligt med extra vatten.

2 klyftor vitlök
1/2 tsk salt
1/2 saft av citron
1/2 lök röd eller gul
1 msk kummin
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk bakpulver
En rejäl näve koriander & eller persilja

+ 1 dl sesamfrö

Sila av de blötlagda kikärtorna. Mixa med de övriga ingridienser tills det blir en finmald konsistens. Smaka av smeten med salt. Låt vila i 20 min. (Gör såsen under tiden) Vänd sedankötbullsstora bitar i ett fat med sesamfrö, stek på båda sidor i 15-20 min i stekpanna. När falafeln fått färg så kan man sätta ner värmen en aning.

Auberginesås:

1 aubergine
1 röd lök
1 vitlöksklyfta
1/2 saft av citron
1/2 paprika
2 msk tomatpuré
1 kub grönsaksbuljong
1 msk ljus soja
1 tsk honung eller socker
2 dl vatten

Hacka lök, vitlök, aubergine fint. Stek i olja, smula efter en stund över buljong, tillsätt citron & tomatpure och soja och honung, fräs tills det blir nästan torrt. Häll sen på 2 dl vatten och låt koka ihop tills det blir en tjock konsistens.

___________

Servera falafeln med såsen, samt lite god sallad och ett pitabröd. Jag hade också en lös hommus till, gott med något som bryter av. Yoghurt eller lite fårost hade nog också fungerat till!

Inga kommentarer: