måndag 10 november 2008

Rostad paprika & sötpotatis soppa


Smakrik och mild på samma gång.

3-4 port
3 paprikor
1 sötpotatis
3 klyftor vitlök
1,5 dl vitt vin
1 dm purjolök
1,5 dl grädde
2 grönsaksbuljongkuber
2 msk tomatpuré
+
rostade pumpafrö
timjan

Börja med att dela paprikorna på mitten, skala och skär sötpotatisen i skivor. Grilla i ugnen eller stek på högsta värme, tills skalen nästan bränns, rosta även vitlöken hel med skalet kvar. Rensa ut kärnhuset och skala vitlöken, skär bort skalet om / där det blivit bränt. Skär upp i grova bitar. Koka upp med 8 dl vatten, buljong och hackad purjolök samt vin. Låt puttra under lock i 15 minuter. Mixa sedan soppan helt slät. Häll på grädde och tomatpuré – koka upp. Smaka av med lite citronsaft och salt och späd ev soppan om det behövs med vatten.

Servera med färsk timjan och rostade pumpafrö. Kunde säkert vara gott med lite creme fraishe också. Till soppan åt jag en god macka – rostat rågbröd och blåmögelost.

2 kommentarer:

binizen sa...

jag gillar din blogg! du ger en hel del roliga mattips när man själv har idétorka.. (du hjälpte mig dessutom i sökandet efter berbere) ;D

Ett tips eftersom du gillar att laga annorlunda maträtter.
googla "Fesenjoon" eller kolla mitt recept på http://binizen.blogspot.com/2008/10/fesenjoon-kycklinggryta-med.html

Det är en persisk kyckliggryta med granatäpplejuice. super god!

Kocken sa...

Wow - den måste jag pröva. Syrligt i maten är gott, granatäpplejuice känns givet. Om det blir lyckat lägger jag upp det här!