onsdag 6 maj 2009

Lax-paj


Kom hem sent igår men blev sugen på detta så jag gav mig på proceduren.. fast klockan var åtta och jag hade joggat och jobbat hårt. När pajen var klar var jag självklart så hungrig att det bara sa glufs. Bordsskick a la Jack Åberg för er som kände honom. Slöseri på god mat kan tyckas men som tur var detta även några portioner matlåda. På lunchen kom pajen till sin rätt!

4 port ca:

2 1/2 dl vetemjöl
100 gr smör

2 portionsbitar lax
1/2 saft av citron
ett par nypor salt
peppar
lite av dillen

Purjokök 1 dm, fint skuren
en kruka dill, hackad
2 dl Creme-F
4 ägg
1/2 tsk salt
1/2–1 röd chilli
citron i skivor
+lite riven ost

+ sallad


Skär laxen i små bitar. Mariera med citron salt peppar+ lite av dillen.

Blanda ihop pajdegen. om den är för smulig blanda i ngn msk med vatten. Pressa ut i en pajform, gärna stor. Stick lite med en gaffel. Förgrädda på 225 grader i några minuter så den får en lätt gyllene färg. Passa på, den blir lätt bränd.

Vispa äggen pösiga, rör sedan ner creme fraische (vilket jag aldrig kan lära mig att stava till), dill, purjo, salt och urkärnad finhackad chilli. Häll ut i pajdegen. Toppa med den marinerade laxen, riven ost och citronskivor.

Grädda i 30-40 minuter beroende på hur bred pajformen är. Desto tunnare ju kortare tid i ugnen.

Jacken:

Inga kommentarer: