tisdag 20 oktober 2009

Den fula ank-omeletten


Idag gjorde jag en riktigt ful omelett. Var lite för ivrig och hungrig, lät inte pannan bli tillräckligt varm, omelettsmeten sköt undan oljan och fastnade i botten. Jag lirkade och bände och försökte mitt bästa men det blev inte snyggt alls. Misslyckad? Nej det var ju gott! Fin balans mellan salt, rökt och sött från ärtorna. Jag avleder skönhetsmissen med en stilig macka.

Middag för en:
4 skivor rökt anka (nej jag bara skoja det är kalkon)
näve gröna ärtor
några skivor purjo
1/2 dl parmesan, grovriven
+
2 ägg
msk vatten eller mjölk
salt
peppar
+
skitsnygg sallad
och snyggt bröd

Vispa ihop ägg och vatten + salt och peppar. Hetta upp en panna med olja eller smör. Häll i smet. Låt stelna i botten, häll sedan på ärtor (tina dem snabbt innan i lite varmt vatten) purjo, kalkon och parmesan. vik över

Inga kommentarer: