lördag 31 oktober 2009

Palak paneer - med hemmagjord indisk färskost


Är du vegetarian och går på indisk restaurang är sannolikheten minst 50% att du beställer en palak paneer. Jag lagar hemma då och då, oftast ersätter jag färskosten med halloumi, visserligen gott men äkta indisk paneer är ju egentligen ganska olikt den salta sega osten. Mer som en mörare variant av keso. Att göra egen är faktiskt inte alls svårt eller tidskrävande. Möjligtvis lite diskkrävande. Pröva!

Paneer
1 liter röd mjölk
1/2 lime
2 dl naturell yoghurt (ej mild)
1/2 tsk salt
krm fänkålsfrö (ej nödvändigt)

Värm upp mjölk till kokpunkten. Tag åt sidan. Vispa medan du strilar ner limejuice och yoghurt. Mjölken skär sig och klumpar ihop sig, emellan klumparna blir vätskan klar. Sila av i fin sil eller melittafilter. Pressa ut vätskan i en silduk tills du får en fast klump. Skär i små kuber. Fräs i lite olja, lirka försiktigt mina brände fast först men det gick bra sen. Sen kan du sätta igång med detta:

Palak:
1 finhackad gul lök
2 klyftor finhackad vitlök
250 gram spenat
2 finhackade tomater
1 grönsaksbuljong
1 röd chilli, finhackad
1 dl turk yog
3 cm ingefära, finhackad
1 tsk spiskummin
1 tsk fänkål
1/2 tsk korianderfrö
1 msk socker
(+citron)

Fräs lök och vitlök och lägg åt sidan. Fräs spenat, chilli och ingefära i olja, mortla de torra kryddorna och låt puttra med. När det kokat ihop lägg på tomaten och finriven buljong, koka ihop. Rör ner yoghurt. Om det är icke kokbar så tag av värmen. Smaka av med salt peppar och eventuellt citron. Rör ner den frästa paneeren. Servera med färsk koriander och färsk finhackad ingefära över.


En enkel raita är gott till salladen och grytan:
2 dl naturell yoghurt
1 msk flytande honung
Hackade myntablad
salt

Tips: honungen har en förmåga att klumpa ihop sig när den kommer med kallt. Vispa därför ner den i en tunn stråle. Rör ihop med resten!

5 kommentarer:

nilla sa...

låter gott gott. Brukar göra ngn liknande indisk spenat grej med linser. Har alltid varit lite nyfiken på hur man gör paneer det är ju så gott på resturang. det ska jag testa ngn dag. kul att du kommit igång med bloggen igen.

victoria sa...

vilken fantastisk blogg, tacktack!!

Anonym sa...

Ska saltet och fröna tillsättas när man kokar osten, eller när man steker den?

Tack!

Kocken sa...

Hej, salt och frön kokar med! Lycka till.

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskar denna rätt o åt den idag o de gör jag varje gång jag är i storstaden...har börjat exprimentera mig fram för o få den lika god hemma som på restaurang...
har dock inte kört med färskosten men skall göra de nu...tack så hemskt mkt för receptet
ps jag gillar starkt a l madras i kryddningsväg