tisdag 3 november 2009

Festliga linsbiffar med vin&zuccini-sås


Jag har köpt en ny mixerstav! Den förra havererade i samband med min 30-års fest för någon månad sedan då jag mixade just dessa linsbiffar - fast till 80 pers. Det var så absurda mängder blötlagda linser hemma hos mig att det liknade en massaker. När en tredjedel av linserna var mixade hörde jag en elektronisk suck från den lilla apparaten. Helt död. Det var fredag kväll och nästa dag skulle festen hållas, gulp! Som tur var var min granne hemma och hade lyckligtvis en mixer att låna ut. På festen verkade biffarna mycket populära! (fast då serverades dom i bröd med olika röror oliver och pickels mm.) Här med en syrlig sås som jag älskar.

2,5 dl röda linser
1/4 gul lök
1 morot
1 tsk salt
2 små klyftor vitlök
1/2 tsk spiskummin
+
1 msk kapris
5 st soltorkade tomater
sesamfrö
+

sås
2 dl riven zuccini (ej ihoppressat)
1 dl creme fraishe
press lime
1 dl vitt vin
1 buljongtärning
cayennepeppar
1,5 dl vatten

Blötlägg linser i minst 1 timme. Sila av. Riv morot och finhacka lök & vitlök. Mixa ihop allt utom kapris och tomat. Hacka soltorkad tomat i mindre bitar, rör ner den och kaprisen i smeten. Hettaupp en panna med olja, Klicka i ca 10 biffar och platta till. Strössla sesamfrö på ovansidan. Vänd då biffarna börjar få färg, ca 5 min. Sänk värmen och låt steka i 10 minuter.

Sås: Koka upp vin, vatten, lime, zuccini och buljong. Låt koka i 5 minuter. ta från värmen och rör ner CF och cayennepeppar. Låt svalna något innan servering,

Jag fick bland annat i present en megakonfettibomb!

Inga kommentarer: