söndag 22 november 2009

Provköket experimenterar med vegokorv


Något som jag funderat på med jämna mellanrum är det här med vegetarisk korv. Typ sojakorv. Jag försöker undvika halvfabrikat så gott det går, det är roligare och godare att fixa själv. Men korv. Gör man falafel eller andra bön-biffar blir konsistensen i regel lite grynig. God, men annorlunda från korv. Korv är ju lite mer spänstigt, tätare textur. Här är ett försök att efterhärma. Smaken och konsistensen sitter ganska bra! Men det är svårt att få till den korvlika formen. Det här blir mer som järpar. Jag tror att jag måste ge mig ut på jakt efter vegetariskt korvskinn. Tips emottages!

6 dl kikärtor blötlagda 1 ett dygn (obs ej torr volym) Läs:
2 ägg
2 dl keso
1/2 gul lök
1 dl cashewnötter
1 grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor
1 msk paprikapulver
1 tsk sambal olek
1 tsk salt
1 msk tomatpure
1/2 gul lök
svartpeppar
+1 halv liten rödbeta, för korvlik färg :-) fast det kom jag på efteråt

Man kan säkert krydda med andra traditionella korvkryddor - men jag hade faktiskt ingen koll. Någon som vet? Lagerblad? Kryddpeppar?

Mixa allt utom cashewnötter. Den finhackar du så fint det går och rör ner (det skall liksom motsvara de vita prickarna i korv).

Sedan kommer man till det kritiska momentet. Stekningen. Om du inte har lite vegetariskt korvskinn i skafferiet gör du så här. Hetta upp en panna med olja. Lägg ut smeten strängvis (hi hi) Putta och rulla runt med stek spaden. Korven är nu strax klar. Låt steka i 5-10 minuter.

Varför inte servera med bröd och senap/ketchup. Eller som här med Rostade rotfruker och salsa eller salsa eller salsa eller salsa eller varför inte salsa (jag har precis lärt mig det här med länkar!) Good luck!

Inga kommentarer: