måndag 7 december 2009

Berebere-linsgryta


Jag hade keso över efter gårdagen. Kom då att tänka på det etiopiska köket där man ofta har kryddiga grytor med keso som milt komplement. Den mycket goda kryddblandningen Berbere har jag gett komplett recept på tidigare här i provköket. Här är en anings förkortad variant som man blandar direkt. Utseendet på grytan är lite klyschigt vegansk kanske. Typ mat som den här killen skulle gilla. eller kanske dessa två. Men det var gott!

2-3 port:
2 dl gröna linser
1 gul lök
1 grönsaksbuljong
1 klyfta vitlök
1 tsk riven färsk ingefära
1 liten zuccini
+
Berbere:
1 tsk torkad ingef'ra
1 tsk paprikapulver
1 tsk chilliflarn
1 tsk fänkålsfrö
1 tsk spiskummin
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk korianderfrö
1 tsk basilika
Har du inte alla kryddor hemma, ta det som finns?
+
keso
mango chutney

Fräs gul lök och zuccini lägg åt sidan. Morta alla kryddor. Fräs linser och kryddor i 2 msk olja i några minuter. Häll på 4 dl vatten och en grönsaksbuljong. Låt koka försiktigt under lock tills bara lite vätska är kvar (smaka så linserna är mjuka men ej mosiga!) koka då med löken och zuccinin, samt en bit riven vitlök och riven ingefära i några minuter. Servera med keso och obs! mango chutney. Det behövs sötma & syra till! har ni inte det hemma? kanske lingonsylt kan funka. Lite ris eller bulgur kan vara gott men jag körde bara som det var.

+ en god sallad så blir det ännu mer i den här mannens smak!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Berebere är toppen. Jag brukar alltid sniffa i dörren när jag går förbi restaurang Abbyssinia på väg för att hämta mina systersöner i skolan. Det luktar helt underbart. Någon gång har jag tiggt till mig att få köpa Abbyssinias kryddblandning, men nu ska jag testa ditt recept!
Hälsar fröken Dill

The Rebel sa...

Jag gjorde en berbereblandning för typ 6 månader sedan som jag bara använt 2 ggr, trots att det blev mer än 1 1/2 kryddburk, så nu testar jag detta! Linserna är snart klara och det smakar redan underbart! Grymt enkelt att göra!

Körde champinjoner, grön paprika och zuccini och skippade löken pga ammande sambo =) tog dock 7 vitlöksklyftor totalt :9 och ganska rejält med ingefära.

Det blir couscous, keso och mango chutney till, man skulle haft lite orientbröd också...