måndag 1 februari 2010

Mungbönsplättar med kapris och en härmis-karljohan-sås.



Ikväll sopade jag fullkomligt banan av mina medspelare i alfapet. Seger! Seger! Som grädde på moset åt vi denna delikata middag. Mungbönsbiffar med lyxig karl-johansås. Såsen faktiskt inspirerad av detta halvfabrikat (länk) men min version blev såklart godare. Seger! Seger!

Dock beklagar jag att jag fotar med min mobilkamera. Jag har förlagt min vanliga.

Karl-Johansås med timjan
3-4 portioner
en stor näve torkad karl-johan (eller trattkantareller)
3 nypor salt
1 tsk torkad timjan
en skvätt citron och 1/2 dl vatten
1/2 liten finhackad vitlöksklyfta
1/2 dl vatten
ca 2 dl creme fraiche
peppar
en nypa socker
(eller en burk karl-johan creme-fraicshe)

Morta svampen så den blir ett mjöl typ. Koka sen ihop allt några minuter!

3 portioner plättar
4 dl blötlagda mungbönor (blötlagda minst över natten, obs blötlagd volym!)
1/2 gul lök, hackad
1 klyfta vitlök, hackad
1 grönsaksbuljong, riven
1/2 dl sesamfrö
+
1 msk kapris
1 näve riven ost (tex parmesan)
1 finriven riven morot
svartpeppar

Mixa allt utom morot, kapris och ost, så fint som det går. Blanda sedan ihop allt. Värm en stor stekpanna och stek 3-4 minuter på varje sida, så dom blir fina och så dom känns fasta.

+sallad med
matvete
avocado
ruccola
paprika
purjo
olja
citron
crema de balsamvinäger
salt

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Vilken spännande Karl-Johansås!
Den lät verkligen god och dessutom utan mjölkprodukter. Sådana idéer är smart att ha på lager.
Hälsningar från fröken Dill

Anonym sa...

Ang svampsåsen: Kan det vara så att det saknas något i receptet, typ Creme fraiche eller så? Jag tycker att jag har följt receptet exakt men färgen på min sås ser verkligen inte alls ut som den på bilden.

Kocken sa...

Åh nej, har jag glömt att skriva ut det. Ja ca 2 dl creme fraiche. Hoppas det inte förstörde din måltid!