lördag 6 november 2010

Råbiff på lax med kapris (eller tonfisk)


Första kvällen i Barce gick vi på en lokal restaurang i området där vi bodde. Mycket fina tapas fick vi där. Bland annat en råbiff på tonfisk och kapris, serverad på en sallad. Det var nog resans kulinariska höjdpunkt! När jag igår skulle handla inför tapas-middagen insåg jag att man måste frysa fisken i 3 dagar innan man kan äta den – och jag hade ju bara en knapp timme på mig. Det fanns dock en sorts norsk lax som var färsk och tydligen var parasit-säker, så jag prövade med den. Det kan hända att tonfisken man köper i disken varit fryst dock (för den fraktas långväga) man kan höra med sin fiskhandlare. Lax var också gott - men tonfisken var snäppet roligare.

200 gram lax (eller tonfisk)
drygt 1/2 dl kapris
2 msk olivolja
1 msk vinäger
salt peppar
1/2 charlottenlök
Ruccola eller annan sallad som är lite besk
citron i klyftor

Mixa eller finhacka lax/tonfisk. Finhacka kapris, blanda med olja, vinäger, salt peppar och mycket finhackad charlottenlök. Forma tre biffar, servera på en sallad med citronklyftor och varför inte strö lite kapris på topp!

Inga kommentarer: