torsdag 2 december 2010

Persisk moussaka med tsasiki


Jag gillar att äta matlådelunch med mina kompisar på kontoret. De flesta (och kanske bästa) matdiskussionerna sker faktiskt över en micrad plastbytta. På en arbetsplats för några år sedan fanns en tjej från Iran. Hennes matlådor luktade väldigt gott och hon fick följaktligen stå ut med en mindre intervju av mig varje lunchpass. Vill till och med minnas att hennes mamma skickade med handskrivna recpet till mig. En vanligt förekommande smaksättare var torkad lime och sedan dess har jag haft ett paket i skafferiet. Limen är syrlig och lite parfymig, intressant smak! På Gröndals persiska deli (rekommenderas) får man ofta just sådan lime i maten och det är verkligen gott. Här kommer en variant:

2 msk olivolja
2 torkade limefrukter
1 gul lök
1 burk hela tomater
1/2 aubergine
1/2 zuccini
2 paprikor
1 dl gröna oliver med spad
2 klyftor vitlök
salt
peppar
1 msk tomatpuré
+
tsasiki
turk-yog
riven gurka
mynta
salt
(lite vitlök om man vill)
+
Valfritt:
ris, bulgur, kött, fetaost, sallad

Hacka lök, aubergine, zuccini fräs i olja, efter en stund stek med hackad vitlök, krossa den torkade limen i en mortel, inte fint, utan bara så att den spricker isär, släng ned den med, grovhackade paprikor, tillslut tomater som man hackar upp grovt de med, släng på oliver och spad, salta och peppra, tag i lite tomatpuré, koka upp och låt stå och puttra på spisen tills det tjocknar och grönsakerna är genomkokta. Limen är inte bara smaksättare utan går att äta hel.

Tsasiki: riv gurkan, pressa ut väskan i näven, blanda med yoghurt finhackad mynta, och smaka av med salt. I detta fall tycker inte jag det behövs vitlök då tsasikin mildrar den smakstarka grytan.

Inga kommentarer: