torsdag 30 december 2010

Pumparavioli med salvia


Tidigare i höstas var jag i Barcelona, det första jag gjorde var paradoxalt nog att gå på italiensk restaurang – och fick där smaka på pumparaviloli. Gott, flott och klassiskt har jag förstått. Pumpa har jag ju massor av så här kommer en härmis.

Ps det här är lottpumpa nr 2, och vet ni – den har stått i mitt fönster i rumstemperatur sedan i somras. Jag delade den igår och den var hur fin som helst! Naturens under.

3 dl vetemjöl
1 msk olivolja
1 ägg+1 äggula
några cl vatten - ta lite i taget
några nypor salt
ca

1/2 liter pumpa
1 liten gul lök
vitlöksklyfta
1 dl grädde
1 tsk vitvinsvinäger
1/2 apelsin - saft
färsk salvia
bit fårost
peppar
+
smör
salvia
sallad

Pastadeg: Lägg mjöl i en bunke och kläck äggen i en grop i mjölet. Arbeta ihop till en fast deg. Knåda en stund. Låt degen vila i folie ngn timme.

Fyllning: Fräs hackad pumpa, lök och vitlök i smör. Häll på grädde, salt, apelsinsaft, vinäger och en skvätt vatten, låt koka ihop till det blir halvfast mos, mosa pumpan annars. Smaka av så det är fin balans mellan salt syra (ev. en skvätt vinäger), rör ner med lite färsk salvia och smula ner fårost. Peppra!

Pastagörande: Forma degen till en rulle. Kavla eller kör i pastamaskin. Så tunt som ni mäktar mina vänner! Skär sedan ut fyrkanter, ca 5 cm breda. Klicka en knap msk fyllning i varje - se till att kanten är "torr" – knip ihop runtomkring. Se till att dom sluter tätt.

Koka några minuter i välsaltat vatten. Häll av i durkslag. Smält en redig klick smör i stekpanna med salvia och vänd runt raviolin.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Älskar den här bloggen! Geni mat med genibeskrivningar.

Kocken sa...

Komplimangkvoten för 2011 är redan uppfylld i och med denna kommentar!