lördag 12 februari 2011

Kål och linssoppa med indisk kryddning


Rakt över gatan där jag jobbar ligger Shanti - en av sans bättre indier enligt min mening. Innan maten kan man ta sig lite enkel linssoppa (och till maten får man lassi jippi). Soppan är i ärlighetens namn inte världens mest intressanta men det är principen av en förrätt till lunch som känns lyxig. Jag gör en egen variant med lite mer smak. Dessutom är det en förkylningshämmare med ingefära och citron, då jag återigen trillat på en förkylning. Det tar aldrig slut! Tur att kurerna smakar så gott.

en portion:
1 dl röda linser
1/2 dl hackad vitlkål
1/2 hackad gul liten lök
1/2 buljongtärning
1 tärning fermenterad tofu
2 skivor ingefära
1/2 citron
1 tsk kalonji (som gör att det smakar indiskt)
nypa spiskummin
salt peppar
3 dl vatten
+
krutonger

Jag gjorde detta snabbt och enkelt. Kokade allt i några minuter och mixade slätt. Stekte på krutongerna på eftervärmen i några minuter. Smör och olja och lite salt.

Inga kommentarer: