måndag 7 mars 2011

Hej! Jag heter lill-semlan.



(men vi är jättemånga)

75 gram smör
6 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1/2 dl socker
1/2 paket jäst
1/2 tsk salt
1 rågad tsk hela kardemummafrön
+
ägg till pensling

1.5 dl mandel
0.5 dl socker
1 kapsyl amaretto
eller om det tryter något annat gott spritigt
skvätt grädde

grädde
florsocker

Smält smör. Blanda med mjölk. Rör ut jäst. Rör ut socker och salt. Och mortlad kardemumma, mesa inte med kardemumman! Rör ut med mjölet. Låt jäsa en 40 minuter (eller kalljäs och låt stå i kylskåp över natten). Rulla ca 24 bullar - eller om du kanske vill ha en större modell, lite färre. Låt jäsa på bakplåt under duk i 40 minuter. Grädda på 250 grader i lite drygt 50 minuter. Och sedan - pensla med ägg, det funkar fint att göra det efter då bullarna blir blanka och granna!

Mandelmassa. Jag rostade mina mandlar först med skalet på, i torr panna tills dom börjar få färg. Mixa med socker, skvätt grädde och skvätt sprit.

GI-semla

3 kommentarer:

grannen emma sa...

jag skulle säga såhär: lycka är att bli hembjuden till grannen på lill-semlan en trött söndagskväll!

för övrigt va det den godaste mandelmassan ever.

grannen emma sa...

jag skulle säga såhär: lycka är att bli hembjuden till grannen på lill-semlan en trött söndag.

för övrigt va det den godaste mandelmassan ever.

Anonym sa...

Hej, lill-semlan! Jag förstår hur du känner, det är inte lätt att vara liten i denna stora värld på en FET tisdag ;)
// Stor-semlan