måndag 12 december 2011

Gratinerad torsk på grönsaksbädd med citronsås


Att lära sig laga mat tror jag främst handlar om att våga pröva sig fram i köket. Och fundera över hur det egentligen smakar. En annan fördel att bli insläppt i köket av sina föräldrar i unga år. Jag och min bror fick tidigt laga middag till hela familjen – en varsin dag i veckan. Och ingen lade sig i vad man lagade (även om jag vid något tillfälle glömde att steka köttfärsen i en köttfärssås, utan bara blandade den rå direkt med tomaten, hehe). Min mamma har själv alltid improviserat fram middagar utifrån det som råkar finnas i kylskåpet. Senast hon var och hälsade på mig gjorde hon en mycket god fiskgratäng, av det som råkade finnas i min kyl. Här kommer en härmis på hennes syrliga gratäng:

2 bitar torskfilé
1 broccolistånd
ett stor näve haricot verts
1 röd (eller gul) lök
näve körsbärstomater (mmm varm tomat)
+
1,5 dl grädde
1 dl mjölk
1 msk smör
1 msk vetemjöl
1 citron
1 grönsaksbuljong
peppar
lite ost

Tina fisken om den är fryst.

Förkoka broccoli och haricot verdes i ett par minuter (ska ha tuggmotstånd, bara mjukas upp en aning).

Gör en botten redning: smält smör och rör ut mjölet däri, häll sedan på mjölk och grädde och vispa medan det kokar försiktigt. Smula (eller riv) buljongen fint och blanda ut. Pressa/rör ner citronsaften. Svartpeppra.

Varva broccoli och haricot verts i botten av en oljad, ugnsfast form. Dela filéerna på längden och lägg på. Strö över tomat och fint klyftad lök. Fördela såsen och toppa med lite riven ost.

Gratinera på 225 grader i 10-15 minuter, sista minuterna höjde jag till snabben för att få lite fin färg.

Enjoy. Tack mamma!

Inga kommentarer: