tisdag 17 januari 2012

Sötsyrlig rödkål i en omelett


Var totalt oinspirerad när jag gick förbi ICA på hemvägen och bestämde mig således att slänga ihop något utifrån det som fanns i kylen. Ytterligare önskemål var en matlagningstid på max en kvart. Så det blev snabbrätternas snabbis – omelett. Fyllningen är lik rödkålen från julbordet, men med lite tuggmotstånd och god kontrast i den salta osten. Ej så tokigt!

2 nävar rödkål
1/2 liten rödlök
1 vitlök
1 msk balsamvinäger
1/2 grönsaksbuljong (knappt)
1 tsk sirap (alt knappa mängden socker)
salt peppar
+
2 ägg
skvätt vatten
salt och peppar
+
näve riven ost

Hyvla rödkål, finstrimla lök, fräs i olja en stund. Häll sedan på balsamvinäger samt några msk vatten, lägg på ett lock. Stek tills kålen är ganska mjuk, häll på ett par msk vatten åt gången tills önskad konsistens uppstår.

Rengör pannan emellan annars blir omeletten lila :-) stek omeletten och lägg upp ost och kål på ena sidan, vik dubbel. Kanske maxar du med lite peccorino på topp, som jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fantastiskt! en klassiker även hos mig, fast i en lite annorlunda variant. jag kör på en omelett av ägg, parmesanost, vitpeppar, salt och lite för mycket grädde. när jag tänker på det brukar jag nog ta lite för mycket ost med.

det blir fantastiskt!
/ grannen

Kocken sa...

Det är helt rätt, kör hårt med osten!