måndag 5 mars 2012

Valnötspesto. Känd från TV!


Nyheten spred sig på facebook att vår gamla lektor i illustration var med på mästerkock i TV4. Åh vilken fröjd - tv:n på! Koji hängde med ett bra tag men trillade tyvärr på målsnöret och åkte ut i slutkvalet. Då hade jag liksom redan fastnat i programmet, trots att jag tidigare dissat upplägget, eftersom domarna själva är så dissiga. Hur som helst. Dom lagar ju mat och är passionerade och visst blir man inspirerad. En av deltagarna gjorde en valnötspasta som såg så god ut och jag gått och tänkt på den i flera veckor. I dag googlade jag reda på recepetet och kocken heter Mattias Jeppson. Mycket smakligt!

En något modifierad variant, 3 portioner:
1 rågad dl valnötter
1/2 dl olivolja
en skiva vitt bröd
en mindre klyfta vitlök
1/4 citron
knapp dl riven parmesan
1/2 tsk salt kanske lite mer..
lite pastavatten
svartpeppar
+
hela valnötter
lite tomat och avocado var gott till också

Koka pastan i väl saltat vatten.

Mixa valnötter, olja, smulat bröd, finriven vitlök, citronsaft, finriven parmesan, olivolja, salt och peppar, späd ut peston med ett par matskedar av pastavattnet.

Blanda pasta med pesto - se till att det är tre lagom portioner så att peston inte spädes ut på massa pasta ni ändå inte tänker äta! Och hör sen.

Originalreceptet hittar ni på www.minugnarmintv.se Mattias Jeppson gjorde även pastan själv! Måste prövas vid tillfälle.

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Kul, den valnötspeston fastnade jag också för. Testade att göra en egen variant innan jag hittade originalet. Mums, vad gott!

Kocken sa...

Aha, vad kul. Gjorde du pastan själv?

Anonym sa...

Hoho, var är du? Inlägg på g?

Anonym sa...

Du lagar göörgod mat:) Fast har märkt att jag får ta ca hälften av saltmängden du rekomenderar;)

Kocken sa...

Jasså, haha.. jo jag gillar salt. Men kanske har jag dålig förmåga att uppskatta ett teskedsmått.. jag brukar aldrig ta ett mått utan använder en liten tesked. Hoppas jag inte översaltat allt för många middagar där ute :-S Annars kul och tack!